keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

Kehonkoostumusanalyysi

Ah, tänään oli jo paino hilautunut ihan mukavasti alas. Eilen tosin tuntuikin, että töissä sai koko ajan juosta vessassa. Nesteet ilmeisesti lähti liikkeelle taas. Hyvä niin!

Meillä oli eilen lähi-apteekissa lähi-kuntosalin järjestämä kehonkoostumusanalyysi ilmaiseksi. Päätin käyttää tuon hyväkseni ja kävin testaamassa mistä kroppani koostuu. Tämä oli ihan ensimmäinen kerta. Monesti olen kyllä suunintellut meneväni, kun Satsilla on ollut tuo laite. En tosin ymmärrä, miksi tuo maksaa satsilla 30e, mutta sitten tuolla apteekissa sai ilmaiseksi. Eikä tuohon mennyt aikaa kuin viitisen minuuttia.

Tuohon laitteeseen mentiin paljain jaloin seisomaan ja käsiin otettiin kahvat, joihin oli peukaloille omat kohdat. Sitten annettiin omat tiedot: ikä, sukupuoli, pituus. Painon tuo laite mittasi ite. Sitten vain seisoskeltiin puolisen minuuttia ja laite tulosti paperin, jossa oli kaikki tiedot. Lyhyesti siinä oli personal trainer käymässä läpi niitä, että mitä mikäkin tarkoittaa ja mitä kannattaisi tehdä.

Tuloksista en nyt muista kaikkea ihan tarkalleen, mutta yhteenvetona: paino oli 62,2kg, rasvaprosentti 33%, lihasta pitäisi saada 1,8 kg lisää ja rasvaa pitäisi saada 7,6 kg pois. Yhteensä siis noin viiden kilon painon pudotus olisi hyvä ja tuota kannattaisi lähteä pudottamaan mieluummin kasvattamalla tuota lihasta, koska lihas kuluttaa enemmän ja siten rasvaa lähtee helpommin. Päätin nyt kuitenkin, etten ainakaan vielä ala hirveästi lihasta kasvattamaan. Ainakin HCR:ään saakka keskityn enemmän juoksemiseen ja perjantain aamupumppi on todennäköisesti ainut lihastreeni viikossa. Ehkä HCR:n jälkeen sitten voisi keskittyä enemmän tuohon lihasten kasvattamiseen.

Mun perusaineenvaihdunta oli myös vähän normaalia pienempi. Tähän suunnittelin keskittyväni nyt myös heti ja google kertoi, että proteiinipitoinen ruoka lisää perusaineenvaihduntaa. Enemmän proteiinia siis masuun. Eilen mulla oli töissä eväänä lammasta, hieman ruskeaa kastiketta ja perus vihersalaattia (jäävuorisalaatti, tomaatti, kurkku, paprika). Tänään on samanlaiset eväät, mutta salaatissa on myös raejuustoa ja yksi keitetty kananmuna.

Onkos teillä lukijoilla hyviä ideoita, mitkä olisi hyviä proteiinipitoisia välipaloja tai "naposteluja"?

2 kommenttia:

  1. Ai sä oot menossa HCR:ään?! Hienoa! Mä sitä kanssa suunnittelin mutta aikasen kevään juoksut ei mulle sovi, varsinkin kun kevään tulo on kestänyt...

    Mä syön aina välipalaksi maitorahkaa, tällä hetkellä suosikki on Rainbown rasvaton. Sitä mehukeiton tai marjojen kanssa. Muita helppoja en keksi, tai no patukat tai jauheet...

    VastaaPoista
  2. Juu, tuolla juoksuja-välilehdellä on mun treenejä HCR:ää varten. :)

    Proteiinijauhetta mietin ite kans. Se olisi ainakin helppo ottaa töihin mukaan.

    Rahkaa olen iltapalaksi välillä syönyt, mutta tuntuu vähän turhan raskaalta välipalalta varsinkin jos menee töistä suoraan treenailemaan. Toki sitä voisi varmaan tehdä pienemmän annoksen mukaan. :D

    Patukoita olisi myös josain vaiheessa tarkoitus koittaa tehdä ite, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi.

    VastaaPoista

 

Seuraa blogiani sähköpostilla