sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

VHH?

Ei nyt alkanut tämä "tavoitteellinen" laihdutus ja tiukka kuri ollenkaan hyvin. Perjantaina tuli lähdettyä kavereiden kanssa ulos ja lauantainakin tuli syötyä lettuja ja ties mitä muuta herkkuja. Liikuntakin on jäänyt todella vähäiseksi.

Nyt aloin miettiä, että pitäisikö kokeilla ihan kunnolla VHH-"diettiä" jonkun aikaa. Kaikki ruoat, jossa on vähänkin jotain hiilareita, niin jätän syömättä. Keskityn lisäämään proteiineja. Rasvaa tulee muutenkin jo melko paljon syötyä, joten sitä tuskin kauheesti saan enää lisättyä. Ensi viikonloppuna on mökkiviikonloppu suunnitteilla ja siellä tulee todennäköisesti taas juotua alkoholia, mutta jos kaikki arkipäivät olisi tiukalla VHH-ruokavaliolla. Toivon vaan, että jaksan silti käydä hapkidossa ja kuntosalilla tehokkaasti.

Jos jollain on ihan superhyperhyviä ruokaideoita, niin otan mielelläni vastaan ehdotuksia. Uskon, että tulee melko munarikas ja lihaisa viikko (tai useampi). Teen mielelläni isompia annoksia kerralla, jotta ei joka päivä tarvitse kokkailla. Kaikki vuoat ja laatikot ovat siis oikein tervetulleita ohjeita, kuten myös keitot. Ja mitkä ovat hyviä vihanneksia/hedelmiä? Tosin voi olla, että hedelmät ja vihannekset sallin kaikki, koska niistä tulee niin paljon vitamiineja yms hiilareiden lisäksi. Eikä sitä varmaan kaikkia hiilareita saa mitenkään karsittua pois. Tavoite on kuitenkin, että ainakin alle 100g hiilareita päivässä, mieluummin paljon vähemmänkin, mutta ei missään nimessä enempää. Ja kiloklubin vihannes-pallokin pitää saada vihreäksi kuitenkin.

Etsin toki myös netistä paljon vähähiilarisia ruokia, joita kokkailla. :) Katsotaan, miten tämä lähtee nyt liikkeelle. Toivottavasti paremmin kuin viimeksi. :D

5 kommenttia:

  1. VHH ruokavalio on loistava! Ainakin itsellä se on toiminut todella hyvin.

    Ei niistä kaikista hiilariruoista kannata luopua vaan vähän katsoa, että välttää niitä kaikista hiilaripitoisimpia ruokia. Koska aika monissa ruoissa hiilareita kuitenkin on. ;)

    Suosittelen tutustumaan Jutta Gustafsbergin ja hänen tiiminsä suunnittelemaan ruokavalioon: http://parempimina.wordpress.com/2010/08/25/go-fat-gon-naisten-ruokavalio/
    Siinä on paljon proteiineja, mutta myös hiilareita jonkun verran, että jaksaa treenata. Kyseinen ruokavalio on tosin todella tiukka ja toimii vain jos sitä noudattaa aika orjallisesti.

    Muuten http://karppaus.info antaa hyvät ohjeet vähähiilarisen ruokavalion aloittamiselle.

    Onnea matkaan! :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Tee! Osaatko sanoa saako tuon päivällisen riisin/pastan/perunan jättää pois? ja myös tuo sokeroimaton mehukeitto vähän arveluttaa, koska todennäköisesti siinä on sitten jotain makeutusaineita sokerin tilalla?

    Ei tuo muuten vaikuta ollenkaan huonommalta ruokavaliolta. En ole aamuisin tottunut syömään puuroa, mutta ehkä siihenkin oppii.

    Selailin eilen tuota karppaus.infon sivustoa. En muista luinko sieltä, vai jostain blogista, että esim. makaronin voisi "korvata" kesäkurpitsan viipaleilla. Ei tuossa GFG:ssä vaan noin niinkun yleensä karpatessa.

    VastaaPoista
  3. GFG-ruokavalio on suunniteltu niin, että siinä on tarpeeksi protskuja, mutta myös jonkun verran hiilareita, jotta kroppa jaksaa liikkua ja kasvattaa lihasta. Se on oikeastaan ainoa syy noille hiilareille. Itse elelin aika pitkään niin, että jätin tuon viljan kokonaan pois puuroa lukuunottamatta ja itselläni oli hyvä olo. Veikkaan ettei noi pastat ja riisit vaan sovi mulle, koska nyt kuukauden päivät karpanneena olo ei ole koskaan ollut näin ns. kevyt ja epäturvonnut. :D Sen takia oikeastaan luovuin tosta ruokavaliosta, koska halusin vältellä viljoja yms. Mutta kannattaa ihmeessä kokeilla tota se neljä viikkoa! Monella on pudonnut paino kymmeniä kiloja.

    Periaatteessa Jutta on tosi tiukasti sanonut ettei noita ruokia saisi korvata mitenkään että ruokavalio saisi aikaan tehokkaasti tuloksia, mutta en osaa kyllä kokemuksesta sanoa miten se vaikuttaa. Tärkeää tossa on kuitenkin se syömisen rytmitys ja proteiinin saanti. :)

    Mehukeitto on itseasiassa vain maun takia mukana, joten sen jättäminen pois ei haittaa mitään. Itse tykkäsin laittaa sitä puuron sekaan koska silloin kaurapuurosta tulee tosi hyvää. :P

    Joo kesäkurpitsa on hyvä korvike, jos on pastaan tottunut. :) Siinä on vaan hiilareita vaan 2,5g/100g. :)

    VastaaPoista
  4. Heippa ja hyvä että valitsit karppauksen, suosittelen sitä lämpimästi kaikille! Itsekin olen ollut pitkään hyvin VHH-linjalla ja ilman sokeria jo kohta kuukauden! Suurin syy jatkaa on se, että ahmimis- ja turhan napostelun tarve on kadonnut.

    Sanoisin, että riisin tai muun syöminen on aika yksilöllistä. Jotkut, kuten minä, ovat hyvin hiilihydraattiherkkiä ihmisiä. Silloin jopa yksi annos pastaa, leipää tai riisiä saattaa vaikeuttaa dieetissä pysymistä (aiheuttaa hiilihydraattihimoa). Itse olen tehnyt niin, että en syö niitä kuin erityistilanteessa (esim. juhlissa tms), ja silloinkin vain vähän. Sokeriin en koske milloinkaan (hedelmätkin olen lähes kokonaan vaihtanut marjoihin). Mun blogista löytää lisätietoa siitä, mitä itse olen päätynyt syömään (en nyt ainakaan pelkkää lihaa :D), sekä muutamia reseptejä VHH-herkkujen tekemiseen (aion postailla lisääkin niitä).

    Tuohon aspartaamilla makeutettuun mehukeittoon en itse koskisi. Aspartaami on myrkky siinä missä sokerikin. Makeanhimoon tepsii onneksi luontainen stevia-yrtti, joka on tosi terveellinenkin. Siitäkin on mun blogissa lisätietoa :).
    Tsemppiä!!

    VastaaPoista
  5. Tulen ehdottomasti vierailemaan blogiisi, VHH jää ainakin osittain ruokavaliokseni, mutten usko, että sitä kovin tiukasti noudatan (myöhemmissä postauksissa selviää lisää).

    Minulla ei ole ongelmia ahmimisen kanssa ja napostelutkin ovat yleensä melko terveellisiä vihanneksia tai hedelmiä, joten en ole kuitenkaan hiilihydraattiriippuvainen. Ainahan se on tosin parempi valita joku VHH-herkku, kuin joku epäterveellinen herkku. :)

    VastaaPoista

 

Seuraa blogiani sähköpostilla