torstai 7. heinäkuuta 2011

Herkuttelija minä

Mulla on välillä hyvin erikoisia tapoja herkutella. Saan "riippuvuuksia" mitä ihmeellisimpiin ruokiin. Muutama vuosi sitten jääkaapissani piti aina olla suolakurkkuja, ja ehdottomasti felixin maku -suolakurkkuja. Niitä meni melko paljonkin tuolloin. Edelleen jääkaapissani on aina suolakurkkuja, mutta merkillä ei ole enää niin suurta merkitystä (vaikka nuo felixin maku-suolakurkut ovat ehdottomasti parhaimpia), eikä purkki ole koko ajan tyhjä. Vähän aikaa sitten mulla oli jääkaapissa aina keräkaalia. Sitä oli todella mukava rouskutella ihan raakana sellaisenaan iltaisin. Tällä hetkellä ehkä riippuvuuteni on kurkussa ja tomaatissa. Niitä pitää olla aina jääkaapissa, tai sitten niitä pitää lähteä ostamaan (huomenna onkin pakko mennä kauppaan..). Olen tyytyväinen, että omat ruokariippuvuuteni ovat terveellisiä riippuvuuksia. Todella harvoin ostan kotiin mitään epäterveellisiä herkkuja.

Mielestäni on ihana, kun iltaisin alkaa tekee mieli napostella jotain, niin menee jääkaapille ja ottaa palan kurkkua ja tomaatin. Nämä syötyään, ei tee enää mieli mitään, tai jos tekee, niin sitten lisää kurkkua ja tomaattia. Myös pari siivua juustoa pitää hyvin napostelunhalun poissa, vaikka se ei ehkä olekkaan kaikkein vähäkalorisin vaihtoehto (minulla tosin yleensä iltaan jää melko paljon kaloreita syötäväksi, joten ei haittaa ollenkaan minua).

Toki itsellenikin tulee välillä hetkiä, kun tekee mieli suklaata tai sipsejä, eikä tuosta pääse millään yli. Siihen auttaa, kun koittaa keksiä jotain tekemistä ainakin siihen saakka, että kaupat menee kiinni. Mulla on valitettavasti yksi pikkukauppa tien toisella puolella auki joka päivä yhteentoista saakka. Saa vähän haastetta herkutteluhimojen voittamiseen. Olen tosin löytänyt ainakin suklaan himoon oivan ratkaisun: suklaan makuinen proteiinijauhe. Maitoon sekoitettuna on hyvinkin makeaa ja veteen sekoitettuna vähän vähemmän makeaa. Mutta molemmilla saa hyvin makeanhimon tyydytettyä ja lisäksi saa lisää proteiinia päivään, yleensä se proteiini tuppaa jäämään liian vähäiseksi. Suolaisen nälkään ovat hyviä nuo suolakurkut! :)

Sitten vähän muuta kuin herkutteluasiaa. Tänään oli todella mukava sää ja hapkido-treenitkin pidettiin ulkona. Olin ekaa kertaa uuden sykemittarini kanssa treeneissä. 1,5 h kulutti 560 kcal. Treenit eivät tällä kertaa olleet kovin rankat fyysisesti, koska teimme melko paljon vyötekniikkaa. Toki oli kunnon alkulämmittely, jonka aikana syke nousi jopa 180 ja lopussa oli vielä potkuharjoituksia. Keskisyke oli 136.

Sykemittarini näyttää myös paljonko aikaa kului tietyn sykealueen sisällä. Zone1 eli 60-70 % maksimisykkeestä olin 34 min, zone2 eli 70-80 % meni 23 min ja zone3 eli 80-90 % 11 min.. 19 min kului alle 60 %. Eli suurin osa ajasta kului alle 70 %. Huomenna ajattelin mennä taas tekemään kunnon kuntosalitreenin. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti